TOMCIO PALUCH

Tel. 793-050-087

TAK

ü  Gdy widzisz, że Twoje dziecko się boi, nazwij to uczucie i powiedz, że przyjdziesz po nie, np. "boisz się, że cię porzucę. Zapewniam cię, że po ciebie wrócę"

ü  Opowiadaj o tym, jak będzie w przedszkolu – realistycznie, mów o tym jak będzie wyglądać dzień w przedszkolu, jak będą wyglądać posiłki, zabawa, leżakowanie

ü  Zróbcie plan dnia, w którym uwzględniony będzie pobyt w przedszkolu. Powtarzajcie omawianie go tak często i tak długo, jak tylko dziecko będzie zainteresowane

ü  Buduj pozytywny obraz przedszkola -opowiadaj o tym, jak Ty chodziłeś do przedszkola, ale oszczędź dziecku opowieści o przykrych zdarzeniach. Jeśli widzisz, że dziecko boi się rozstania z tobą, możesz powiedzieć, że Ty także się bałaś/bałeś, ale okazało się, że .... (i tu dobre zakończenie)

ü  Na początku poświęć dziecku więcej czasu i uwagi gdy wraca z przedszkola. Pytaj o różne zdarzenia, ale nie koncentruj się na trudnościach (nie pytaj czy płakało, czy tęskniło itp.)

ü  Zawsze utwierdzaj dziecko w przekonaniu, że po nie przyjdziesz, choćby miało to być powtarzane kilkadziesiąt razy dziennie. Nie stosuj rozbudowanej argumentacji – mów po prostu, że je kochasz i że po nie przyjdziesz. Określ dokładnie kiedy (po obiedzie).

ü  Pozwól dziecku płakać, jeśli tego potrzebuje

ü  Bawcie się w domu w przedszkole. Bądź w tej zabawie dzieckiem, a ono niech będzie rodzicem. Możesz odgrywać te zachowania dziecka, które chcesz wyeliminować (np. bunt) wraz z ich zaprzestaniem (np płakać, ale potem powiedzieć "przecież mama po mnie przyjdzie, a tutaj mam kolegów" i przestać płakać

NIE

û  Nie zaprzeczaj uczuciom dziecka. Nie mów "nie bój się" czy "nie ma się czego bać"

û  Nie ośmieszaj uczuć dziecka i nie mów mu, jak powinno się czuć. Nie mów "jesteś już taki duży, nie powinieneś się bać"

û  Nie ma powodu do niepokoju, jeśli zauważysz, że Twoje dziecko wraca do zachowań z wcześniejszych etapów życia. Nie ośmieszaj tego. To minie.

û  Nie niepokój się, jeśli Twoje dziecko gorzej znosi poniedziałki i wyjścia do przedszkola po dłuższej nieobecności, nawet, jeśli na co dzień radzi sobie świetnie

û  Nie nagradzaj dziecka zabawką czy słodyczami za to, że dzielnie sobie poradziło. Zamiast tego powiedz mu, że jesteś dumna/y z tego, że jest takie samodzielne. Najlepiej wskaż konkrente zachowania, w których wykazało się samodzielnością

û  Nie strasz dziecka przedszkolem, nawet w żartach ("zobaczysz, pani w przedszkolu nie będzie zwracać uwagi na twoje łzy", "jak to, nie umiesz? W przedszkolu będziesz musiał/a sobie poradzić")

û  Nie podważaj kompetencji nauczyciela w obecności dziecka – ważne jest, aby było przekonane o tym, że jest najlepszą i ukochaną ciocią. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do jakości opieki, rozmawiaj o tym z nauczycielem lub dyrektorem, ale tak, by dziecko tego nie słyszało i nie odczuło

û  Nie okazuj dziecku swojego niepokoju.