TOMCIO PALUCH

Tel. 793-050-087

Drodzy Rodzice,
zapraszamy do zapoznania się z krótkimi punktami - "Podpowiedziami na piersze dni w PRZEDSZKOLU"
Warto wiedzieć, jak można w łatwy sposób wspierać swojego Maluszka w procesie adaptacji, który nie ogranicza się tylko do pobytu w przedszkolu, ale także toczy się w domu.
 
Podpowiedzi  na pierwsze dni:
 1. Dobrze jest witać każdy wspólny dzień z uśmiechem i radością.
 
 2. Unikaj pośpiechu, spraw by wyprawa do przedszkola była spokojna, pogodna i zorganizowana.
 
 3. Pozwól dziecku w poniedziałek zabrać do przedszkola ulubioną przytulankę lub inną zabawkę, ważne aby nie było łatwo jej zgubić lub zepsuć.
 
 4. Nie obiecuj swojemu Maluszkowi nagród za pójście do przedszkola, niech będzie to dla niego czas bycia z innymi, budowania nowych relacji i zabawy.
 
 5. Staraj się by pożegnanie w szatni było takie w sam raz dla Was, nie za długie, ze spokojem i uśmiechem odprowadź dziecko pod opiekę wychowawcy.
 
 6. Nie zabieraj Dziecka do domu kiedy płacze przy rozstaniu, jeśli zrobisz to choć raz, proces adaptacji się wydłuży i będzie bardziej kosztowny emocjonalnie dla Dziecka.
 
 7. Nie obiecuj Dziecku, że zabierzesz je po obiadku, jeżeli wiesz na pewno, że nie będziesz mógł dotrzymać danego słowa.
 
 8. Postaraj się stopniowo wydłużać czas pobytu Dziecka. 
 
 9. Jeżeli Dziecko przy pożegnaniu z Tobą płacze, postaraj się, by przez kilka dni odprowadzała je osoba, z którą rozstanie będzie dla Dziecka i tej osoby łatwiejsze.
 
10.Warto zwrócić uwagę na wypowiadane słowa, zamiast : JUŻ możemy wracać do domupowiedz: TERAZ możemy iść do domuTo niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma wydźwięk negatywny.
 
11. Nie wypowiadaj się negatywnie w obecności Dziecka na temat sytuacji dotyczącej pobytu w przedszkolu.
 
12. Warto chwalić Dziecko jak najczęściej, np. za pięknie wykonany rysunek, za to, że uczestniczyło w zabawie z innymi, że podzieliło się zabawką i za wiele innych fantastycznych rzeczy, które robi każdego dnia w przedszkolu.
 
 
 

TAK

  • Gdy widzisz, że Twoje dziecko się boi, nazwij to uczucie i powiedz, że przyjdziesz po nie, np. "boisz się, że cię porzucę. Zapewniam cię, że po ciebie wrócę;
  • Opowiadaj o tym, jak będzie w przedszkolu – realistycznie, mów o tym jak będzie wyglądać dzień w przedszkolu, jak będą wyglądać posiłki, zabawa, leżakowanie;
  • Zróbcie plan dnia, w którym uwzględniony będzie pobyt w przedszkolu. Powtarzajcie omawianie go tak często i tak długo, jak tylko dziecko będzie zainteresowane;
  • Buduj pozytywny obraz przedszkola -opowiadaj o tym, jak Ty chodziłeś do przedszkola, ale oszczędź dziecku opowieści o przykrych zdarzeniach. Jeśli widzisz, że dziecko boi się rozstania z tobą, możesz powiedzieć, że Ty także się bałaś/bałeś, ale okazało się, że .... (i tu dobre zakończenie);
  • Na początku poświęć dziecku więcej czasu i uwagi gdy wraca z przedszkola. Pytaj o różne zdarzenia, ale nie koncentruj się na trudnościach (nie pytaj czy płakało, czy tęskniło itp.);
  • Zawsze utwierdzaj dziecko w przekonaniu, że po nie przyjdziesz, choćby miało to być powtarzane kilkadziesiąt razy dziennie. Nie stosuj rozbudowanej argumentacji – mów po prostu, że je kochasz i że po nie przyjdziesz. Określ dokładnie kiedy (po obiedzie, podwieczorku itd.);
  • Pozwól dziecku płakać, jeśli tego potrzebuje
  • Bawcie się w domu w przedszkole. Bądź w tej zabawie dzieckiem, a ono niech będzie rodzicem. Możesz odgrywać te zachowania dziecka, które chcesz wyeliminować (np. bunt) wraz z ich zaprzestaniem (np. płakać, ale potem powiedzieć "przecież mama po mnie przyjdzie, a tutaj mam kolegów" i przestać płakać);

NIE

  • Nie zaprzeczaj uczuciom dziecka. Nie mów "nie bój się" czy "nie ma się czego bać";
  • Nie ośmieszaj uczuć dziecka i nie mów mu, jak powinno się czuć. Nie mów "jesteś już taki duży, nie powinieneś się bać";
  • Nie ma powodu do niepokoju, jeśli zauważysz, że Twoje dziecko wraca do zachowań z wcześniejszych etapów życia. Nie ośmieszaj tego. To minie;
  • Nie niepokój się, jeśli Twoje dziecko gorzej znosi poniedziałki i wyjścia do przedszkola po dłuższej nieobecności, nawet, jeśli na co dzień radzi sobie świetnie;
  • Nie nagradzaj dziecka zabawką czy słodyczami za to, że dzielnie sobie poradziło. Zamiast tego powiedz mu, że jesteś dumna/y z tego, że jest takie samodzielne. Najlepiej wskaż konkrente zachowania, w których wykazało się samodzielnością;
  • Nie strasz dziecka przedszkolem, nawet w żartach ("zobaczysz, pani w przedszkolu nie będzie zwracać uwagi na twoje łzy", "jak to, nie umiesz? W przedszkolu będziesz musiał/a sobie poradzić");
  • Nie podważaj kompetencji nauczyciela w obecności dziecka – ważne jest, aby było przekonane o tym, że jest najlepszą i ukochaną ciocią. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do jakości opieki, rozmawiaj o tym z nauczycielem lub dyrektorem, ale tak, by dziecko tego nie słyszało i nie odczuło;
  • Nie okazuj dziecku swojego niepokoju;